سامسونگ در نیمه اول سال 2019 تعداد زیادی گوشی هوشمند را پشت سر هم روانه بازار کرد به طوری که سری گلکسی A این شرکت بسیار پر شده و تنوع محصولات بالایی را در آن شاهد هستیم. این خط تولید که کاملاً به‌روزرسانی شده، در حال حاضر چندین و چند عضو جدید دارد که البته گلکسی ای 30 (Galaxy A30) یکی از جذاب‌ترین گوشی‌های معرفی شده از این سری محسوب می شود. با نگاهی به نظرسنجی‌های مختلف می‌توان به میزان محبوبیت بالای این مدل و استقبالی که کاربران از آن داشته‌اند، پی برد. در ادامه با دیجی رو همراه باشید تا نگاهی به مشخصات و ویژگی‌های گلکسی ای 30 داشته باشیم.

گلکسی ای 30 به همراه گلکسی ای 50 دو عضو اصیل و کاملاً جدید از سری A سامسونگ هستند. این دو گوشی از لحاظ ظاهری شباهت بسیار زیادی به هم دارند، اما قیمت پایین‌تر گلکسی ای 30 تبعاتی داشته که از آن جمله می توان به یک لنز کمتر در پشت بدنه و قرار گرفتن اسکنر اثر انگشت در پانل پشتی به جای زیر نمایشگر، اشاره کرد. لنزی که از دوربین پشتی کم شده، سنسور تشخیص عمق است که ممکن است برای بسیاری از کاربران قابل چشم پوشی باشد. همچنین تعداد زیادی از افراد هنوز هم ترجیح می دهند که از اسکنرهای اثر انگشت سنتی استفاده کنند. بنابراین گلکسی ای 30 در مقایسه با گلکسی ای 50 ضعف چندان بزرگ و قابل توجهی ندارد.

گلکسی ای 30 در جلوی بدنه خود به پانل نمایشگر امولد 6.4 اینچی جدید سامسونگ موسوم به اینفینیتی یو (Infinity-U) مجهز شده که حرف U در آن نشان دهنده شکل بریدگی بالای نمایشگر است؛ بریدگی کوچکی که در واقع محل قرار گیری دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی گوشی است.

به لطف حاشیه‌های بسیار باریک اطراف نمایشگر، این گوشی از نسبت نمایشگر به بدنه بالایی برخوردار بوده و کیفیت بصری پانل صفحه نمایش نیز بسیار جذاب و چشمگیر است.

در پشت بدنه گلکسی ای 30 یک دوربین دوگانه تعبیه شده که متشکل از یک لنز اصلی 16 مگاپیکسلی (با گشودگی دیافراگم f/1.7) و لنز ثانویه 5 مگاپیکسلی از نوع زاویه عریض (با گشودگی دیافراگم f/2.2) است. این ترکیب لنزها در واقع همان چیزی است که در گلکسی ای 40 هم به کار گرفته شده و کیفیت خوب و قابل قبولی را چه در روشنایی روز و چه در هنگام شب به همراه داشته است. بنابراین می توان انتظار داشت که کیفیت دوربین گلکسی ای 30 نیز کاملاً خوب و راضی کننده باشد.

پردازنده ای که سامسونگ برای این مدل در نظر گرفته، یکی از تولیدات داخلی این شرکت به نام اگزینوس 7904 است که با هدف ارائه عملکرد عالی در پخش محتوای چند رسانه‌ای و مولتی تسکینگ روان در گوشی‌های مقرون به صرفه طراحی شده است.

این تراشه پردازشی پیش از این در گلکسی ای 20 هم مورد استفاده قرار گرفته بود و با وجود عملکرد بسیار خوبی که دارد، در مقابل اسنپدراگون 660 و هلیو پی 60 حرف زیادی برای گفتن ندارد. از لحاظ حافظه رم و فضای ذخیره سازی نیز گلکسی ای 30 در دو مدل مختلف روانه بازار شده که یکی از آن‌ها مجهز به رم 3 گیگابایتی و حافظه داخلی 32 گیگابایتی بوده و مدل دیگر از 4 گیگابایت حافظه رم به همراه 64 گیگابایت فضای ذخیره سازی استفاده می کند. البته هر دو مدل از کارت‌های حافظه میکرو اس دی پشتیبانی کرده و لذا امکان ارتقاء فضای داخلی آن‌ها وجود دارد.

یکی دیگر از نقاط قوت بارز گلکسی ای 30 طول عمر بالای باتری آن است. این گوشی به یک باتری 4000 میلی آمپر ساعتی مجهز شده و از آنجا که از یک پردازنده کم مصرف استفاده می کند، میزان نگهداری شارژ آن کاملاً خوب و قابل توجه است. سیستم عاملی هم که برای گلکسی ای 30 در نظر گرفته شده، اندروید 9 پای است که رابط کاربری جدید سامسونگ به نام OneUI بر روی آن اعمال شده و هیچ ایراد خاصی نمی توان به آن گرفت.

همان طور که از عنوان این مطلب هم مشخص است، تنهای قصد داشتیم یک بررسی کوتاه و اجمالی از گلکسی ای 30 داشته باشیم. بنابراین هنوز تست‌ها و بررسی‌های تخصصی این گوشی باقی مانده و به مرور زمان به صورت جزئی‌تر و تخصصی‌تری به ویژگی‌های یکی از محبوب‌ترین مقرون به صرفه‌های سامسونگ خواهیم پرداخت. با دیجی رو همراه باشید.